Cykeltræning i Skovshoved Tri Klub.

Cykling er oftest, hvis ikke altid, den disciplin i en triatlon som tager længst tid - både til træning og til stævnerne. I Skovshoved Triatlon Klub har vi cykeltræning året rundt - om sommeren på landevejen, mens vi om vinteren er at finde i skoven eller i en spinningsal.

Vi kører på landevejen fra 1. april til 30. september (den præcise sæson afhænger dog af vejret fra år til år) med 2 faste cykeltræninger - en hverdagsaften, hvor der køres intervaller og en lang tur i weekenden. Se de præcise træningstider i kalenderen

For at deltage i klubbens cykeltræninger er det vigtig, at du er fortrolig med din cykel og dens klikpedaler, da risikoen for farlige situationer ellers er for høj. Det forventes også at man møder med en køreklar cykel. 

Vores weekendture køres i niveauopdelte grupper, som tager udgangspunkt i følgende;

Hold 3

  • For sig som ikke er vant til at køre i gruppe
  • For dig som kan køre omkring 25 km/t
  • For dig som kan køre 30-40 km uden lange pauser når sæsonen starter.

Hold 2

  • For dig som kan køre i en gruppe og kender til at give tegn og ligge på hjul
  • For dig som kan køre 26-29 km/t i en gruppe, når sæsonen starter. 
  • For dig som over sæsonen gerne vil ud på ture omkring 80-100km.

Hold 1

  • For dig som kan køre i en gruppe og kender til at give tegn og ligge på hjul
  • For dig som kører 30+ km/t i en gruppe, når sæsonen starter. 
  • For dig som over sæsonen gerne vil ud på ture over 100 km.

For at alle får en god tur og det maksimale ud af træningen forventes det, at man følger trænerens instruktioner på turen. Ligeledes er det vigtigt, at man er realistisk med hvad man kan og ikke kan. Det er ikke velset at køre på et lavere hold end ens niveau hvis man så ligger og trækker tempoet op. Overholdes dette ikke, kan træner bede en om at fortsætte alene.

Til vores cykelture er HJELM et krav - uden hjelm får du ikke lov at køre med. Det er ikke tilladt at benytte sig af 'høvding cykelhjelm' til træning og løb.
Du bør også altid have følgende med i baglommen;

  • ID 
  • Dankort el kontanter
  • Vand og energi til turen
  • Slanger, dækjern & pumpe mm i tilfælde af punktering
Til vores træning kan du benytte din TRI cykel eller en almindelig racercykel med eller uden bøjler. Til træning er der mulighed for at træne i ’bøjle’ men af sikkerhedsmæssige hensyn, må du ikke ’ligge i din bøjle’ mens vi kører i en samlet gruppe. Såfremt du ønsker at ligge i bøjle, skal du køre som bagerste person og 10 m væk fra gruppen. Deltager flere til fællestræningen med dette ønske, så skal man blot respektere en individuel afstand bagerst i feltet i tråd med stævnereglerne.
 
I vinterhalvåret rykker vi fra landevejen og ind i skoven, hvor vi kører Mountainbike (MTB) træning hver weekend fra start oktober til slut marts. Se de præcise træningstider i kalenderen. Her køres 1-2 hold alt efter fremmøde og der er plads til både dem som kører singletracks samt dem som gerne vil holde sig til de brede stier.

For at deltage i MTB træningen kræver det selvfølgelig du har en MTB eller crosscykel. Derudover har vi de samme krav som for landevejstræningen med hjelm.

Ud over MTB træningen har vi også 2 ugentlige spinningtimer indenfor i varmen. Se de præcise træningstider i kalenderen.

Se eventuelt mere under følgende link 

Formand

formand@skovshovedtri.dk

Websupport

websupport@skovshovedtri.dk

Klubhus

Skolevej 23 ( via Kildeskovstien ) 2820 Gentofte

Sommer Klubhus

Charlottenlund Strandpark ( PALO ) 2920 Charlottenlund
Skovshoved Triathlon Klub - Skole vej 23 (indgang via sti fra Kildeskovsvej) - 2820 Gentofte - Tlf. -