Cykeltræning i Skovshoved Triathlon Klub

Hvorfra kører vi og hvornår
Vi kører hver onsdag og lørdag fra Rundkørslen ved Femvejen i perioden 1. april til 1. oktober. Vi kører præcist, så husk at være ved startstedet til tiden.
De nøjagtige tider kan du finde under Kalender.

Rytteren og udstyret
For at deltage i klubbens cykeltræninger er det vigtig, at du er fortrolig med din cykel og dens klikpedaler, da risikoen for farlige situationer ellers er for høj. Til træning kører vi på racercykler og tricykler. Når man møder til vores cykelture er HJELM et krav - uden hjelm får du ikke lov at køre med. Det er ikke tilladt at benytte sig af 'høvding cykelhjelm' til træning og løb. Styrenderne skal være forsynet med propper. Bremserne skal være tjekket. Dækkene skal være i orden og kontrolleret for sten m.m. Dækkene skal være pumpet med et ordentligt dæktryk (ml. 7-9 bar i.h.t. dæktype). Kæden skal være smurt.

Medbring en ekstra slange eller to, dækjern og en minipumpe. Mobiltelefon er fint at have med på turen. En flaske eller to med vand eller energidrik vil være godt at have på cyklen. Du bør også altid medbringe ID og Dankort eller kontanter.
En energibar kan bruges i nødstilfælde.

Der er ikke mulighed for opbevaring af effekter. 

Holdinddeling

Hold 3:

  • For sig som ikke er vant til at køre i gruppe.
  • For dig som kan køre omkring 25 km/t.
  • For dig som kan køre 30-40 km når sæsonen starter uden lange pauser.

Hold 2:

  • For dig som kan køre i en gruppe og kender til at give tegn og ligge på hjul.
  • For dig som kan køre 26-29 km/t i en gruppe, når sæsonen starter.
  • For dig som over sæsonen gerne vil ud på ture omkring 80-100 km.

Hold 1:

  • For dig som kan køre i en gruppe og kender til at give tegn og ligge på hjul
  • For dig som kører 30+ km/t i en gruppe, når sæsonen starter.
  • For dig som over sæsonen gerne vil ud på ture over 100 km.
 

Træning onsdage og lørdage
Onsdagsholdet vil køre i ca. 2 timer. Holdet vil fortrinsvis køre intervaller, fartleg, tempokørsel og enkeltstart på forskellige rundstrækninger som forud er bestemt af trænerne.
Rundstrækninger varierer i længde og intensitet. Som regel vil der blive inddelt i hold.

Lørdagsholdet vil køre i ca. 3 timer. Der vil blive kørt i hold alt efter styrke. Hold l køre længere intervaller og hold 2 i lidt kortere intervaller og en lidt lavere intensitet.

Planen for henholdsvis onsdags- og lørdags træningen kan ses på Facebook.

Kørsel i grupper
Vi kører i en gruppe ud til de steder, hvor vi kører intervaller. Det vil sige, at vi kører to og to, men hvor der ikke er plads kører vi på en enkeltkolonne. Kørsel i en gruppe går ud på, at spare kræfter ved at ligge forholdsvis tæt på den forankørendes baghjul. Man ligger lige bag den forankørende og ikke til højre eller venstre. Det er vigtigt, at holde en vis disciplin i gruppen. Det er dem der kører forrest, der bestemmer hastigheden og derfor skal ingen andre køre op og overtage, fordi det måske går lidt for langsomt.

I Skovshoved Triathlon Klub træner unge, veteraner, kvinder og mænd sammen. Vi skal derfor være hensynsfulde overfor hinanden, idet vi er en gruppe med forskellig styrke og erfaring.

Under kørsel i gruppen og intervaller
Der er en række skrevne og uskrevne regler, som vi skal overholde for at træningen bliver til gode oplevelser. Hermed følger en række punkter som alle så vidt muligt bedes følge. 
  1.  Giv tegn ved huller, hunde, gående, modkørende, o.a. Råb ”kig op” f.eks. ved større huller i vejen eller andre større forhindringer.
  2.  Du skal råbe ”stopper” når der bremses f.eks. ved lyssignaler.
  3.  Du skal holde kort afstand til den forankørende og ikke lave huller i gruppen.
  4.  For at køre sikkert i feltet skal du køre retningsstabilt og ikke svinge eller slingre.
  5.  Hold hele tiden øje med hvad der sker i gruppen. Kig fremad og ikke kun på den forankørendes baghjul.
  6.  Undgå at lave pludselige bevægelser eller sving. Undgå så vidt muligt at bremse.
  7.  Du skal tage føringer, når vi kører i gruppen. Er man træt, er det selvfølgelig tilladt at springe over.
  8.  Det er OK at træne i bøjlen, men så skal det foregå mindst 10 m bag gruppen.


Andre forhold
Vi skal overholde færdselslovens bestemmelser. Vi holder for rødt lys. Hvor der er cykelstier bruger vi dem. Vi kører en og en, hvor der ikke er meget plads.
Vi skal vise hensyn til andre trafikanter herunder især andre cyklister og fodgængere. Brug gerne en cykelklokke.
For at alle får en god tur og det maksimale ud af træningen forventes det, at man følger trænerens instruktioner på turen. Ligeledes er det vigtigt, at man er realistisk med hvad man kan og ikke kan. Det er ikke velset at køre på et lavere hold end ens niveau, hvis man så ligger og trækker tempoet op. Overholdes dette ikke, kan træneren bede en om at fortsætte alene.

I STK råber vi ikke
Folk bliver bange og skælder ud. Giv pænt håndtegn til bilister som holder tilbage (det sker engang i mellem).

Ingen bliver ladt tilbage i forbindelse med punkteringer eller træthed. Såfremt en punktering sker i forbindelse med et interval kører vi intervallet igennem og vender om og samler op. Såfremt man skulle gå kold bliver man eskorteret hjem (efter ønske).

Vi efterlader ikke affald i naturen. Vi tisser ikke i folks haver eller hække.

I STK taler vi pænt til hinanden.

Formand

formand@skovshovedtri.dk

Websupport

websupport@skovshovedtri.dk

Klubhus

Skolevej 23 ( via Kildeskovstien ) 2820 Gentofte

Sommer Klubhus

Charlottenlund Strandpark ( PALO ) 2920 Charlottenlund
Skovshoved Triathlon Klub - Skolevej 23 (indgang via sti fra Kildeskovsvej) - 2820 Gentofte - Tlf. -